• +40 729 151 532
  • office@evobrand.ro

Pierderi de aproximativ 100 de milioane euro pentru mallurile din România

Pierderi de aproximativ 100 de milioane euro pentru mallurile din România

Cele 65 de malluri active pe piața românească vor ajunge la pierderi de circa 100 de milioane de euro din chirii neîncasate la două luni de la închiderea, decisă de autorități pe 22 martie, deși au rămas deschise hypermarketurile și farmaciile, care reprezintă circa 23% dintre cele 9.000 de magazine din malluri. Cele din urmă nu au aceeași greutate în totalul chiriilor totale lunare, estimate între 45 și 50 de milioane de euro.

Pierderile din chirii vin, în principal, din neplata acestora de magazinele fashion, cei mai importanți plătitori de chirii din malluri, și care alături de celelalte magazine închise acumulează pierderi de circa 20 de milioane de euro pe zi, în vreme ce lunar proprietarii de centre comerciale pierd între 45 și 50 de milioane de euro din chirii neîncasate.

Pe de altă parte, NEPI Rockcastle, care deține 16 malluri, precum Mega Mall sau Promenada, a anunțat că 67% din suprafața acestora e ocupată de retaileri internaționali și naționali mari, companii cu active sau cifre de afaceri de peste 200 de milioane de euro, ceea ce reduce riscul de neplată a chiriei. De asemenea, Auchan și Carrefour, care au vânzări mai mari decât de obicei în această perioadă sunt doi dintre cei mai mari chiriași ai NEPI Rockcastle, deși operatorii de hypermarketuri nu plătesc chirii mari, datorită traficului pe care îl generează în mall.

Chiria majorității magazinelor din malluri este formată dintr-o parte fixă, care are o pondere destul de mică, și una variabilă, care reprezintă un procent din vânzări, iar în prezent, cu magazinele închise e greu de crezut că mallurile vor beneficia de chirii recepționate prea mari, în condițiile în care mallurile din România au datorii de circa  3,5 miliarde de euro.

O analiză recentă a Cushman&Wakefield Echinox, prezentată de economica.net, relevă faptul că decizia autorităților de a suspenda temporar activitatea de comercializare a bunurilor considerate neesențiale din cadrul centrelor comerciale afectează peste 9.000 de magazine din România, fiecare zi de închidere provocând pierderi ca urmare a unor venituri neîncasate cuprinse între 15 și 20 de milioane de euro.

Stocul de retail modern (malluri, parcuri de retail și galerii comerciale) din România este de circa 3,9 milioane de metri pătrați, dintre care supermarketurile și hipermarketurile – principala categorie de magazine rămase deschise, reprezintă circa 23%, potrivit datelor Cushman & Wakefield Echinox. Estimarea cu privire la veniturile neîncasate ia în calcul un nivel al vânzărilor mediu într-o perioadă cu activitate normală pentru un astfel de centru comercial, estimat la 2.000 de euro/mp/an.

evobrand

Leave your message